søndag den 25. september 2011

En lang historie om et lille kort ...

For ca 10 år siden havde jeg et sommerferiejob, mens jeg læste. En dag så jeg, at en af mine kollegaer solgte sine hjemmelavede kort (3D-kort) og jeg faldt pladask for et par stykker, som jeg straks købte og herefter begyndte jeg også at lave kort. Mit engagement igennem årene har svinget meget - måske fordi jeg aldrig var helt tilfreds med dem ... jo, de var da fine, jeg kunne aldrig finde fejlen eller manglen, men jeg synes ikke, de var "prangende".
Da jeg for et par år siden blev gravid tænkte jeg, at NU skulle jeg lære at lave scrap (havde gemt nogle ugebladsudklip, for det skulle jo prøves "en dag"), men som så mange andre kvinder har erkendt, så flyver barslen afsted med alle mulige (og nogle gange umulige) projekter. Jeg nåede derfor ikke at komme igang under selve barslen.

Den store ændring kom, da jeg blev ansat i VD og blev kollega med Hanne. En dag har hun måske fået nævnt lidt omkring scrap og straks spurgte jeg ind til det, da jeg jo gerne ville lære det, men ikke anede, hvordan jeg skulle gribe det an. Straks fortalte hun om scrap og Convention, og jeg tænkte "Oh my God, det er jo fuldstændig sindssygt og forrykt!" og så for mig amerikanske tilstande, hvor det kun bliver mere og mere sindssygt! DEN convention er i hvert fald ikke noget, JEG begynder på, men lidt scrapclubaftenhygge lyder lige som mig og jeg kom hurtigt på kurset "Scrap 1-2-3" v/ Linda Laugesen og Unikscrap og før jeg fik set mig om, havde jeg klaret en etableringsfasen andre bruger flere år på at få!

Et af de kurser, jeg også har deltaget i siden var et farvelægningskursus (også ved Unikscrap med Malene som underviser) i begyndelsen af juni. Her skulle vi lære at bruge prismacolor, og kursusmaterialet var et kort (f.eks. til konfirmation eller lign.) (Jeg skal nok lave et indlæg om kurset senere). Det mest banebrydende ved kurset var for mig, at det ikke kun var forsiden af kortet, der blev "pyntet", men også indvendigt - ja selv bagsiden fik flot papir og plads til eget stempel eller hvad man nu havde lyst til. Det gjorde, at kortet blev mere fuldendt iflg min overbevisning og jeg tog straks ideerne til mig. Endda så hurtigt, at jeg brugte det til et barnedåbskort til om søndagen (og kurset var en fredag aften). Jeg havde derfor travlt lørdag formiddag med at få købt papir og andet pynt til kortet.

Resultatet blev flg.:
Forsiden skulle naturligvis være "som den plejer" til de familiære barnedåber. Inspirationen fik jeg for mange år siden, hvor en CD-skive angiver fødselstidspunktet og navn, vægt og længde er angivet med alm. tekst. Derudover lidt ekstra pynt - og jeg havde på det tidspunkt kun lært at bruge stickers (det vil blive anderledes fremover :))
Desværre er der lidt genskin (og fedtfingre) på CD-en, men jeg håber, I kan ane den lille baby, der sidder inde midt på.
Dernæst var det "nye og revolutionerende" at kortet også blev pyntet indvendigt, hvor der er placeret fodaftryk og en enkelt body med 3D-puder, så de bliver fremhævede og til højre er der plads til teksten

Selv bagsiden fik også lidt pynt (desværre havde jeg på det tidspunkt ikke fået mit personlige "varemærke"), så ingen stempler der ;)

Jeg var oprigtig talt STOLT af mit kort - måske fordi jeg syntes, at det var fuldendt, men hvor skal der nogle gange så lidt til at gøre den store forskel!

Det blev en lang historie, men tak for kigget - og læg gerne en kommentar. Uanset om det er en kommentar direkte til kortet eller det er en beskrivelse af DIN standard, vil jeg gerne høre om det :)

Ha' en fornøjelig uge, inden vi måsske ses til ..... ja Convention (for nu er jeg jo blevet så bidt af scrap, at jeg da selv skal prøve det FULDSTÆNDIG SINDSSYGE arrangement :D)

3 kommentarer:

Annette / aka sagde ...

Hej Lone.
Tillykke med din nye blog...Det var sandelig også på tide.Nu er det jo flere måneder siden, vi startede med at mobbe dig....LOL.
Det var sjovt at læse historien om din start i denne forunderlige verden af papir og sære dimser (det der hedder pynt !).
Du lyder nøjagtig lige så bidt at denne hobby, som vi andre også pludselig opdagede. Og vi har også hver vores historie om opdagelsen.

Held og lykke med bloggen. Jeg holder øje med dig...som fast læser.
Men allerførst på gensyn på lørdag til convention.
kh Annette

Lise sagde ...

Hej Lone
Endelig velkommen på bloggen. Det er dejligt at vores kærlige og vedholdende mobberi endelig bærer frugt:-)))
Jeg lover ligesom Annette, at jeg nok skal holde øje med dig på bloggen. Du kan godt glæde dig til på lørdag, og tag nu en tom taske (kasse) med til indkøb :-))))))))
Vi ses.
Knus Lise

Lone T Ørnstrup sagde ...

Tak Annette og Lise - hvor er det dog skønt, at I sådan fortsætter med at mobbe. Jeg var endda så heldig, at jeg i begyndelsen ikke kunne kommentere herinde, men nu er det heldigvis lykkedes for mig at finde et hul i cyberspace, så jeg kan svare jer ;)
Jeg er selv utrolig glad for bloggen - nu skal jeg bare finde tid til at være kreativ, men mon ikke også det kommer her til den mørke tid (hvad skal man ellers lave??). Ellers får jeg i hvert fald rig mulighed for at være kreativ i weekenden, hvor vi jo skal til SAM, ik Lise ;)
Ha det godt begge to, indtil vi ses :)
Knus